Wstęp do teorii rekreacji : (ze szczególnym uwzględnieniem rekreacji fizycznej)
Abstract
Spis treści: Od autora – s. 7; Zagadnienia wstępne – s. 9; 1. Podstawowe pojęcia teorii rekreacji – s. 9; 2. Teoria rekreacji, jej status naukowy i miejsce w systemie nauk – s. 13; 3. Dotychczasowy rozwój teorii czasu wolnego i rekreacji – s. 18; 4. Przedmiot i metody badań teorii rekreacji – s. 24; Przypisy – s. 27; Znaczenie rekreacji we współczesnym świecie – s. 30; 1. Rola i funkcje rekreacji w neutralizowaniu ujemnych skutków rozwoju cywilizacji technicznej – s. 30; 2. Ewolucja systemów wartości i postaw wobec zajęć w czasie wolnym – s. 35; Przypisy – s. 41; Biologiczne podstawy rekreacji – s. 43; 1. Znaczenie aktywności ruchowej w życiu człowieka – s. 43; 2. Fizjologiczne efekty zwiększonej aktywności ruchowej – s. 49; 3. Zmęczenie i wypoczynek w życiu człowieka – s. 55; 4. Zdrowotno-profilaktyczne zadania rekreacji fizycznej – s. 60; 4.1. Rekreacja fizyczna w zapobieganiu wadom postawy i bólom krzyża – s. 68; 4.2. Aktywność ruchowa w profilaktyce kardiologicznej – s. 71; 4.3. Kinezyprofilaktyka gerontologiczna – s. 73; 4.4. Rekreacja osób niepełnosprawnych – s. 75; Przypisy – s. 77; Psychologiczne aspekty rekreacji – s. 80; 1. Zachowanie w czasie wolnym, jego charakterystyka i mechanizmy psychiczne – s. 80; 2. Geneza i czynniki determinujące formę zachowań w czasie wolnym – s. 84; 3. Wpływ zachowań w czasie wolnym na rozwój i funkcjonowanie człowieka – s. 88; 4. Psychospołeczne bariery rekreacji fizycznej – s. 94; Przypisy – s. 96; Socjokulturowe zagadnienia rekreacji – s. 98; 1. Socjologiczne problemy czasu wolnego – s. 98; 2. Społeczne zróżnicowanie zachowań w czasie wolnym – s. 104; 3. Skutki społeczne zachowań w czasie wolnym – s. 103; 4. Kulturowe wartości rekreacji – s. 111; Przypisy – s. 117; Problemy wychowania do rekreacji – s. 120; 1. Wychowanie do rekreacji przedmiotem zainteresowań pedagogiki rekreacji – s. 120; 2. Formy wychowania do rekreacji – s. 123; 3. Czynniki warunkujące skuteczność wychowania do rekreacji – s. 127; Przypisy – s. 131; Perspektywy rozwoju nauki o rekreacji – s. 133; 1. Integracja wiedzy w nauce o rekreacji – s. 133; 2. Teoria, empiria a praktyka rekreacyjna – – s. 136; Przypisy – s. 133; Bibliografia – s. 139